-Ποιες είναι οι αποφάσεις που πήρατε στο Πανελλαδικό Συντονιστικό των Επιτροπών ενάντια στα Διόδια, την προηγούμενη Κυριακή;
Στο
συντονιστικό της Λαμίας συγκεντρωθήκαμε 21 επιτροπές και 12 φορείς /
παρατηρητές, ενώ λάβαμε και αρκετά ψηφίσματα συμπαράστασης. Οι αποφάσεις
που πήραμε επιβεβαίωσαν για μια ακόμα φορά την αναγκαιότητα της πάλης
ενάντια στις συμβάσεις παραχώρησης των δρόμων
στους ιδιώτες. Δρόμους τους οποίους οι εργαζόμενοι έχουν πληρώσει
πανάκριβα τόσα χρόνια με τη φορολογία τους και τους οποίους το κράτος
πρέπει να παρέχει δωρεάν στους πολίτες του. Σ’ αυτή τη βάση απαιτούμε
την άμεση παύση των συμβάσεων παραχώρησης και την κατάργηση όλων των
διοδίων (κρατικών/ιδιωτικών) σε όλη τη χώρα. Επιδιώκουμε να συνεχιστούν
όλα τα έργα επέκτασης ή βελτίωσης των εθνικών δρόμων, με την ευθύνη όμως
ενός δημόσιου φορέα κάτω από κοινωνικό έλεγχο.
Στόχος μας είναι να απευθυνθούμε από ‘δω και πέρα σε επαγγελματικές
/κοινωνικές ομάδες, που αγωνίζονται, να συντονιστούμε με αγροτικά
μπλόκα / φορτηγατζήδες για να έχει ο αγώνας μας μεγαλύτερη κοινωνική
αποδοχή. Τέλος καταλήξαμε σε ένα ψήφισμα που θα σταλεί στους
εργαζόμενους των εταιρειών οδοποιίας, τους οποίους οι εργοδότες
εσκεμμένα παραπλανούν λέγοντας τους ότι το κίνημα των διοδίων θα τους
αφήσει χωρίς δουλειά, αφού δυσκολεύει την είσπραξη,
με αποτέλεσμα να σταματούν τα έργα και να επίκεινται χιλιάδες
απολύσεις. Σε αυτό απαντάμε: πρώτον ότι ήδη οι εταιρείες έχουν κάνει
απολύσεις παρόλο που βάζουν στα ταμεία τους ζεστό χρήμα. Δεύτερον
ξεκαθαρίζουμε ότι δεν ζητάμε να σταματήσουν τα
έργα αλλά να γίνονται από δημόσιο φορέα, γεγονός που θα εξασφαλίζει και
στους εργαζόμενους μόνιμες θέσεις εργασία, σταθερό μεροκάματο.
Με
βάση τα παραπάνω φαίνεται ότι δεν σκοπεύετε να συμβιβαστείτε με την
κυβέρνηση, που σκέφτεται να κάνει κάποιες διορθωτικές αλλαγές, για να
αμβλυνθούν οι «αδικίες»;
Η
κυβέρνηση μπροστά στην πίεση του κινήματος κάνει λόγο για αναθεώρηση
των συμβάσεων παραχώρησης, για δήθεν μείωση της τιμής των διοδίων και
επιμήκυνση του χρόνου. Εμείς είμαστε ξεκάθαροι, δεν θα δεχτούμε
μειώσεις. Απαιτούμε κατάργηση των διοδίων και απορρίπτουμε τις λογικές
της κάρτας, των ηλεκτρονικών διοδίων και της χρήσης των παράπλευρων
δρόμων, που λανσάρονται, λες και είμαστε πολίτες β’ κατηγορίας, οι
οποίοι θα χρησιμοποιούν τους παράδρομους, ενώ οι έχοντες τους δρόμους
ταχείας κυκλοφορίας.
Πώς ξεπήδησε το κίνημα ενάντια στα διόδια;
Τον
Σεπτέμβριο του 2009 άρχισαν να γίνονται εκσκαφές στους παράπλευρούς
δρόμους στην είσοδο της περιοχής μας στον Ωροπό, αλλά και στις Αφίδνες.
Τότε μάθαμε ότι θα σηκώσουν διόδια. Ο κόσμος ξεσηκώθηκε αυθόρμητα και
άρχισε να φτιάχνει τις πρώτες επιτροπές. Συγκροτήθηκαν σε όλα τα χωριά,
με αποτέλεσμα να διαμορφωθεί ένα μαζικό λαϊκό κίνημα με εκατοντάδες
πολίτες στην αρχή, που τώρα έχουν γίνει χιλιάδες. Από τα πρώτα του
βήματα το κίνημα μας άρχισε να συντονίζεται με επιτροπές που φτιάχτηκαν
κοντά την περιοχή (Τανάγρα). Η κατάσταση έφτασε στο απροχώρητο όταν
έβαλαν 8 διόδια μέσα στον «καλλικρατικό» Δήμο Ωροπού. Ξεκινήσαμε έτσι να
οργανωνόμαστε με το σύνθημα να καταργηθούν τα διόδια στην Αττική και
ήρθαμε σε επαφή με κάθε κίνημα που παλεύει εναντίον της ιδιωτικοποίησης
των δρόμων. Πήγαμε στα δημοτικά συμβούλια και αποσπάσαμε αποφάσεις
αντίθεσης στην περικύκλωση α λά Λωρίδα της Γάζας, που έγινε στην περιοχή
μας. Ακόμη και οι νομαρχίες και τοπικές κοινότητες έβγαλαν καταγγελίες.
Βέβαια οι δήμαρχοι δεν έβαλαν το ζήτημα της κατάργησης των συμβάσεων,
επέμειναν να φύγουν τα διόδια απ΄ την περιοχή μας. Εμείς υποστηρίζουμε
να καταργηθούν τελείως τα διόδια, όχι απλά να μεταφερθούν στους γείτονές
μας.
Με ποιο τρόπο λειτουργεί το κίνημα αυτό; Μπορεί να συμμετάσχει ο κάθε πολίτης;
Έχουμε
τοπικές επιτροπές αγώνα στα χωριά μας. Φτιάξαμε επιτροπή φορέων και
κατοίκων, στην οποία συμμετέχει η Ομοσπονδία Συλλόγων του Ωρωπού με 45
πολιτιστικούς, μορφωτικούς, γυναικείους
συλλόγους. Έχουμε την τοπική κοινωνία μαζί μας. Έπειτα όλα αυτές οι
επιτροπές συγκροτούν ένα τοπικό συντονιστικό, που συνεδριάζει ανοιχτά.
Λειτουργεί σε αμεσοδημοκρατική βάση. Μπορούν να συμμετάσχουν όλοι οι
κάτοικοι. Εκλέγει το προεδρείο του και μια συντονιστική γραμματεία που
οργανώνει τις δράσεις από κινητοποίηση σε κινητοποίηση. Έχουμε φτιάξει
και το blog μας (σ.σ. diodiastop.blogspot.com)
που απευθύνεται στον κόσμο, έχοντας μεγάλη απήχηση, αφού το
επισκέπτονται 10.000 καθημερινά. Πέρα από αυτά οργανωνόμαστε
πανελλαδικά, μετά από γενικές συνελεύσεις των επιτροπών. Έχουμε κάνει 3
πανελλαδικά συντονιστικά, εκλέγοντας πανελλαδική γραμματεία, η οποία
απαρτίζεται από τοπικές επιτροπές, που εναλλάσσονται.
Γιατί
πιστεύει ότι το κίνημα έχει αγκαλιστεί από χιλιάδες κόσμου; Και ακόμη
και ατομικά υπάρχουν εκατοντάδες οδηγοί που σηκώνουν τις μπάρες;
Οι
κάτοικοι είναι εξοργισμένοι και κινητοποιούνται γιατί βιώνουν ένα
παραλογισμό: Ένας εργαζόμενος που πάει απ’ το Κρυονέρι στη βιομηχανική
περιοχή για να δουλέψει, ή που κατεβαίνει απ΄ τον Ωροπό στην Αθήνα
καθημερινά για τον ίδιο λόγο, μια οικογένεια που πάει το παιδί της
στο φροντιστήριο ή στο σούπερ μάρκετ στον Άγιο Στέφανο χρειάζεται για
τη μετακίνηση του αυτοκινήτου να καταβάλει 4, 10 ευρώ, μόνο στα κεντρικά
διόδια. Αυτό σημαίνει ότι σε μια περιοχή που δεν υπάρχουν ΜΜΜ, και άρα
είσαι αναγκασμένος να πάρεις αυτοκίνητο, η κάθε οικογένεια χρειάζεται
1.200 ευρώ το χρόνο μονό για τις μετακινήσεις της. Με δεδομένο μάλιστα
ότι υπάρχουν και παράπλευρά διόδια (γύρω στο ένα ευρώ) το κόστος
εκτινάσσεται. Επίσης δίπλα μας υπάρχει η βιομηχανική ζώνη που δουλεύουν
25.000 εργαζόμενοι από διάφορες περιοχές της Αττικής, και αυτοί -με τους
μισθούς πείνας που παίρνουν- αδυνατούν να τα βγάλουν πέρα με το κόστος
μετακίνησης.
Ήδη γίνονται προσπάθειες ποινικοποίησης του κινήματος.
Κάθε
κινητοποίηση μας έχει να αντιμετωπίσει εκστρατείες εκφοβισμού. Αρχικά
οι εταιρείες και το κράτος θέλησαν να μας τρομοκρατήσουν με τη δικαστική
διαδικασία. Γύρω στα 13-14 μέλη κληθήκαμε σε απολογία γιατί υποτίθεται
ότι συκοφαντούσαμε την εταιρεία, κάναμε ζημιές, παρακινούσαμε τον κόσμο
να μην πληρώνει, και έτσι η εταιρεία είχε διαφεύγοντα κέρδη. Εμείς δεν
τρομοκρατηθήκαμε, απευθυνθήκαμε στο κόσμο και τους είπαμε ότι αυτές οι
κινήσεις δείχνουν την αδυναμία τους και την προσπάθεια τους να
ποινικοποιήσουν το κίνημα. Τώρα απειλούν ότι θα μας φωτογραφίζουν κατά
τη διέλευση, θα μας ταυτοποιούν, θα στείλουν κλήσεις μέσω της εφορίας
και θα πληρώσουμε τα 20πλάσια. Ποια ήταν η απάντηση μας σε όλα αυτά;
Κάναμε άμεσα κάλεσμα την προηγούμενη Κυριακή (όπου συμμετείχαν 750
αυτοκίνητα) για να σπάσουμε το ρεκορ γκίνες με 2.000 ελεύθερες
διελεύσεις, και το καταφέραμε. Δεν μπορούν να κάνουν τίποτα, κυρίως γιατί το κίνημα εναντία στα διόδια έχει μαζικοποιηθεί πάρα.
Πιστεύεις ότι το κίνημα ενάντια στα
διόδια συνδέεται με άλλα κινήματος ανυπακοής (μη πληρωμή εισιτηρίων στα
ΜΜΜ, Κερατέα), που έχουν αναδειχθεί τον τελευταίο καιρό, αλλά και με
τις αντιστάσεις που έχουν αποκρυσταλλωθεί ενάντια στη αντεργατική πολιτική της κυβέρνησης και της τρόικας;
Το
κίνημα μας είναι κίνημα ανυπακοής, το οποίο συνδέεται αντικειμενικά και
θα συνδεθεί περαιτέρω με κάθε άλλο αντίστοιχο κίνημα. Για παράδειγμα,
με τους εργαζόμενους του ΟΣΕ –που κινητοποιούνταν- είχαμε κάνει δυο
φορές δράσεις. Ήταν λογικό, αφού οι κάτοικοι εξοργίστηκαν με τις
αυξήσεις στα εισιτήρια του ΟΣΕ. Υπάρχουν από κοινού διαθέσεις να
συντονιστούμε με κινήματα τέτοιου τύπου. Η
πολιτική των κυβερνήσεων ΝΔ – ΠΑΣΟΚ χρεοκόπησε: έχει οδηγήσει στο να
κοστίζει στην Ελλάδα η κατασκευή ενός δρόμου 1,3 εκατ. / χιλιόμετρο,
όταν στην Ευρώπη στοιχίζει 700 χιλιάδες / χιλιόμετρο. Αν αυτά τα έργα
γίνονταν με κοινωνικό έλεγχο, θα είχαμε φτιάξε με τα ίδια λεφτά δρόμους
από εδώ ως την… Κίνα. Επιπλέον σήμερα έρχεται η τρόικα να ζητήσει το
ξεπούλημα των πάντων. Εχθές ξεπούλησαν τους δρόμους αύριο θα πουλήσουν
και τα μουσεία, τις θάλασσες, για αυτό πιστεύουμε ότι πρέπει αν
αντισταθούμε και στο μνημόνιο και στην πολιτική τους. Να αντισταθούμε
συνολικά στο ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας. Οπότε αντικειμενικά όταν
παλεύεις ενάντια στην ιδιωτικοποίηση των δρόμων, όταν παλεύεις για
δημόσιες μεταφορές / συγκοινωνίες, ελεύθερη πρόσβαση για το λαού όλη
αυτή η γραμμή έρχεται σε σύγκρουση με όλη την πολιτική της κυβέρνησης
και της τρόικας.
Η
ενέργειες του δήμαρχου Στυλίδας Απ. Γκλέτσου, να γκρεμίσει τις μπάρες
προκάλεσαν τη σύλληψη του αλλά και το χλευασμό του ίδιου και κατ’
επέκταση του κινήματος ενάντια στα διόδια από τα ΜΜΕ. Ποια είναι η άποψη
σου;
Ο
κάθε δήμαρχος θα έπρεπε να κάνει κάτι αντίστοιχο με κάποιες
προϋποθέσεις: να μην μείνει μόνο στο δοθούν περισσότερες ή λιγότερες
κάρτες, αλλά να βάλει ζήτημα ενάντια τα διόδια. Τις κάρτες πολλές φορές
μπορούν να τις προωθήσουν για να διασπάσουν το κίνημα και μετά να τις
πάρουν πίσω(όπως έγινε στη Στυλίδα). Η κίνηση του δημάρχου της Στυλίδας
έπαιξε θετικό ρόλο και έδωσε τη δυνατότητα το κίνημα να πάρει μεγαλύτερη
έκταση. Πλέον δεν είναι λίγοι οι κάτοικοι που λένε ας πάρουμε τις
μπουλντόζες να τα ρίξουμε.
πηγή: Εφημερίδα ΠΡΙΝ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου